İhracatta Sektör Hedeflemesi Gıda`da Şaştı
Dış Ticaret müsteşarlığı`nın belirledği ihracatta hedef sektörlerden biri olan gıda sektörünün dış satımında umulanın tersi yaşanıyor. Hedef sektörlerden özellikle elektrikli cihazlar, otomotiv, demir-çelik ve makinada genel ihracattakinin çok üzerinde bir performansın elde edildiği yılın ilk sekiz ayında, gıda ihracatında ise 17 oranında bir düşüş yaşandığı dikkati çekiyor.
ANKA`nın belirlemelerine göre, ocak-ağustos döneminde hedef sektörler içinde en iyi performansı elektrikli ve elektronik cihazlar sektörü gösterdi. Topam ihracatın yüzde 4.4 arttığı bu dönemde elektrikli ve elektronik cihazlar ihracatı yüzde 19.6`lık bir artışla 1 milyar 204 milyon dolar oldu. Ayrıca demirçelik ihracatı yüzde 12.4`lük artışla 12 milyar 120 milyon, otomotiv ve yan sanayii ihracatı yüzde 11.4`lük artışla 1 milyar 23 milyon, makina imalatı sektörünün ihracatı yüzde 8.8`lik artışla 877 milyon, toprak sanayii ihracatı da yüzde 6.2`lik artışla 310 milyon dolara ulaştı.
Hedef sektörler arasında yer alan ve toplam ihracatta en büyük paya sahip tekstil sektörünün ihracatı da genel artışın altında kaldı. Tekstil ve konfeksiyon ihracatı anılan dönemde yüzde 3.3`lük bir artışla 4 milyar 214 milyon dolara çıktı.
Gıda ihracatı tepetaklak
Yenilen sebze, meyve, kahve, çay, hububat, değirmencilik ürünleri, yağ, şeker, meşrubat ve çeşitli müstahzarlar gibi kalemlerden oluşan toplam gıda ihracatı anılan dönemde 1 milyar 651 milyon dolar olarak gerçekleşti. Söz konusu ürünlerde ihracat tutarı geçen yılın aynı döneminde 1 milyar 988 milyon dolar olmuştu. Buna göre gıda ürünlerinde dış satım geçen yılın ilk sekiz ayındaki düzeyin yüzde 17 altında kaldı.
İhracat stratejisi
İhracatta hedef sektörler, kısa vadede uluslararası pazarlarda rekabet edebilecek durumdaki ürünler, Türkiye`nin mevcut üretim ve ihracat yapısı ve dünya ticaretindeki yoğunlaşmanın hangi sektörlere doğru kaydığı göz önünde tutularak belirlenmişti.
Türkiye ile dünya ihracatı arasında, sektörel yapı açısından ciddi bir farklılık göze çarpıyor. türkiye`nin ihracatında hala emekyoğun ve düşük teknoloji gerektiren sektörlerin ağırlığı hissedilirken, dünya ihracatında ileri teknoloji içeren, bilgi yoğun ve katma değeri yüksek sektörlerin ilk sıraları aldığına dikkat çekiliyor. Türkiye`nin ihracatında yaklaşık yüzde 45`lik bir paya sahip olan tekstil-hazır giyim ve demir-çelik sektörlerinin dünya ihracatı içindeki payı yalnızca yüzde 9 düzeyinde bulunuyor. 2000`li yıllarda dünya pazarlarında rekabet etmek ve ihracatını artırmak isteyen Türkiye`nin dünyadaki trendlere uygun olarak, katma değeri yüksek, sermaye ve bilgi yoğun ileri teknoloji içeren sektörlere doğru yönelmesi zorunluluğu ortaya çıkıyor.
Türkiye`nin üretim yapısı ve yaratılacak katma değer dikkate alındığında, dünya ticaretinde payı giderek artan sektörlerin hedef sektör olarak belirlenmesi gerekiyor. (ANKA)
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN