İç pazar vurdu üretim de düştü

10.02.2019 - 12:53 | Son Güncelleme :
İç pazar vurdu üretim de düştü | Ekonomi Haberleri

Türkiye otomotiv sanayii, döviz kurlarında yaşanan dalgalanmalar ve yüksek faizin hissedildiği zorlu bir yılı geride bırakırken, 2019 yılına da kötü başladı.

İşte Hürriyet gazetesi yazarı Emre Özpeynirci'nin yazarı...

2017 sonu itibariyla 1 milyon 749 bin adetlik üretime ulaşan otomotiv sanayi, 2018 yılında iç pazardaki yüzde 35’lik daralmanın etkisiyle yılı yüzde 9.2’lik kayıpla tamamladı. Geçtiğimiz yıl 1 milyon 587 bin adetlik üretime ulaşan otomotiv sanayi için işler 2019 yılında da pek parlak değil.

Haberin Devamı

Ocak ayında ÖTV ve KDV indirimlerine rağmen iç pazarda satışların ağır ticari araçlar da dahil yüzde 60’lık düşüşle 14 bin 775 adede gerilemesi üretimi de vurdu. Otomotiv Sanayii Derneği’nin (OSD) 2019’un Ocak ayına ilişkin dün açıkladığı resmi verilere göre, toplam otomotiv üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 12 azalarak 109 bin 871 adet düzeyinde gerçekleşti. Toplam otomobil üretimi ise geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 16 azalarak 71 bin 397 adet oldu.

VARDİYA AZALACAK

2019’da iç pazar dinamikleri harekete geçirilmediği takdirde üretimde kayıpların çok daha ileri gideceğinden endişe ediliyor. Sektör yetkilileri ve analistler 2019’da oluşacak 300 bin adet civarındaki bir iç pazarın üretimde vardiya düşüşlerine neden olabileceği, bunun da istihdam kayıpları yaratacağını öngörüyor. Bu noktada ihracat cephesinde olumlu seyrin devam etmesi halinde bile iç pazarın üretim için hayati önem taşıdığı ortaya çıkıyor.

Kaldı ki OSD’nin raporuna göre ocak ayında toplam otomotiv ihracatı da adet bazında yüzde 1 oranında azalarak 93 bin 760 adede geriledi. Aynı dönemde otomobil ihracatı ise yüzde 20 oranında daralarak 58 bin 807 adet seviyesine indi. Tek iyi haber ticari araç grubundaki ihracatta yaşandı. Ticari araç grubunda ocak ayında ihracatta yüzde 67 artış yaşandı. Ocak ayında tutar olarak bakıldığında ise ticari aracın etkisiyle toplam otomotiv ihracatı dolar bazında yüzde 2 artarak 2.4 milyar dolar olarak gerçekleşirken, otomobil ihracatı ise yüzde 15 azalarak 812 milyon dolar oldu. Yani ihracat cephesinde denge nispeten korundu ama 2019 yılına pek de parlak başlanmadı diyebiliriz. Sonuç olarak 2019 yılına ilişkin sektörün en büyük umudu ihracat cephesinde işlerin iyi gitmesi için Avrupa pazarının büyümesi yönünde...


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.