Gramaj savaşına dikkat!

22.02.2019 - 09:43 | Son Güncelleme :
Gramaj savaşına dikkat! | Ekonomi Haberleri

Son dönemde süt ürünleri sektöründe bir gramaj savaşıdır aldı başını gidiyor. Bir marka, bardak ayranın gramajını 300 mililitreden 295’e düşürüp biraz fiyat kırıyor ya da gizli zam yapıyor, diğerleri onu takip ediyor. Başka bir marka tava yoğurdu 1 kilodan 900 grama düşürüp fiyat avantajı ile pazar payı alıyor diğeri 800 gramlık yeni ambalajıyla ona meydan okuyor.

İşte Hürriyet gazetesi Ekonomi Müdürü Sefer Levent'in bugünkü yazısı...

2018 yılının ikinci yarısında atıştırmalık ürünlerde gözlemlediğimiz gramaj düşürme, örtülü zam yapma operasyonu süt ürünlerinde farklı gerekçelerle de olsa iyice kendini göstermeye başladı. Pazarda ‘daha ucuz’ algısı yaratmaya çalışan bazı şirketler ambalaj ürünlerini 5’er 10’ar gram düşürüp pazara sürüyor. Bazen fiyatı aynı bırakıp örtülü zam yapan şirketler bazen de eksik gramajla rakiplerinden daha ucuz oldukları algısını yaratıp pazarda hakimiyet kurmaya çalışıyor. Önemli markalardan birinin yönetim kurulu başkanı ile bu durumu görüştüm. Sözlerini aynen paylaşıyorum: “Türkiye’de ambalajlı ürünlere bir standart getirilmesi şart. Bizim üretici olarak başımız dönmüş durumda. Tüketicinin de aynı durumda olduğuna eminim. Rakibimiz bir şirket bakıyoruz 1000 gramlık bir kapalı peynir ürününü aniden 900 grama düşürmüş. Hayırdır inşallah diyoruz. Fiyatı da belli bir oranda düşürüp rafa koyduğunda tüketici bu durumu algılamıyor. Bakıyor benim ürünüm 10 lira onunki 9.95 TL gidiyor onun ürününü tercih ediyor. Gramaja vurduğunda benim ürünüm daha ucuz olmasına rağmen tüketiciler de yarattığı ucuz algısı nedeniyle onun ürünü tercih edilince başlıyor pazarda hakimiyet kurmaya. Bu kez biz de mecbur kalıyoruz gramajı aşağıya çekmeye. Aradan belirli bir süre geçiyor bir gün bakıyoruz aynı ürün bu kez 800 gram olmuş. Ambalajın kıyısıyla köşesiyle oynayıp kilolukla aynı hacimdeymiş gibi gösteriyorlar.”

Haberin Devamı

##$HABER_1453029$##

AZALTA AZALTA

Peynir, yoğurt gibi hacimli ürünlerin yanı sıra bardak ayran gibi daha hacimli ürünler de yaşanan ambalaj savaşı da dikkat çekici. Pazarda yaşanan rekabet nedeniyle aynı markanın üç ayrı bardak ayran ürünü bana ulaştı. 200 mililitrelik (ml) ürünüyle pazarda yer alan şirket önce ayranı 180 ml’ye daha sonra 170 ml’ye düşürmüş. Bardakları yanyana koyduğunuz da farkı çok fark edemeseniz de ambalaj üzerindeki gramajlara dikkatli baktığınızda farkı hemen görüyorsunuz. Bazı markalar rekabette öne geçmek için ayran bardaklarını daraltıp boyunu yükseltmiş. 295 ml’lik ambalajın boyu 300 ml’lik ürünüyle pazarda yer alan rakibinden daha uzun. Siz sadece fiyatları kıyasladığınızda ucuz ve daha uzun bardağı tercih edip aslında daha pahalıya ayran içiyorsunuz.

Haberin Devamı

TÜKETİCİ NE YAPMALI?

- ASLINDA tek yapmamız gereken alışverişte etikete bakıp ürün kıyaslaması yaparken gramajlarına da ayrıca dikkat etmek. Ambalajların boyutları sizi sakın yanıltmasın. Bazı ambalajların boyu yükseltilirken eni daraltılıyor bu sayede hacim çokmuş gibi bir izlenim yaratılıyor. Piyasada çok sık ambalaj değiştiren şirketler var. Bu yüzden aynı rafta aynı şirketin farklı gramajdaki ürünlerini bile bulmak işten değil. Fiyat kıyaslaması yaparken ucuz olanın daha az olabileceği gerçeğini göz ardı etmeyin.

KURUYEMİŞTEN KRAKERE BİR STANDART ŞART

- AMBALAJ ve gramajıyla oynan sadece süt ürünleri değil. Kuruyemişten krakere, çikolatadan sıvı yağa, ton balığından salama kadar her türlü üründe benzer taktikler izlendiği bilinen bir gerçek. Bir hafta önce aldığınız bir ürünün bir hafta sonra aynı fiyattan satılması asla sizi yanıltmasın. Gramaj kontrolü yapmaya dikkat edin. Hatırlarsanız bir süre önce kurlar çok yükseldiğinde bazı çikolatacılar ürünlerinde gramaj azaltarak gizli zam yapmıştı. Etiketlerde fiyatların yanı sıra gramajların da aynı görünürlükte yer alması sağlanabilir. Ama hepsinden önemlisi kamunun bu tür oyunların önüne geçip tüketicinin aldatılmasını engellemek için ürünlere gramaj standardı getirmesi düşünülebilir. Bardak ayran 300 ml. tava yoğurt 1 kg veya 2 kg,  paket peynir 500 gr veya 1 kg. gibi... Kraker 100 gr, ambalajlı kuruyemiş 100 veya 180 gr. gibi... 


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4129 Değişim: 0,23%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,3379 Değişim: 0,29%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.846,88 Değişim: 0,44%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.