Gelir dağılımı uçurumunda ürküten tablo

25.01.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

TÜBİTAK, gelir dağılımı makasının açılmasına koşut olarak zengin-fakir ayrımının açılmasına koşut olarak zengin-fakir ayrımının derinleşerek, alt gelir grubunun nüfusun yarısını kapsayacak biçimde genişlediğini ortaya koydu. Türkiye`deki hanelerin yüzde 41.9`unun aylık 150 milyon liranın altında bir gelire sahip olabildiği belirlendi.

TÜBİTAK-BİLTEN`in 6 bin haneyi kapsayan Bilgi Teknolojileri Yaygınlık ve Kullanım Araştırması-2000 sonuçları, Türkiye`deki gelir dağılımı adaletsizliğini de somut biçimde gözler önüne serdi.

2000 yılı içerisinde yapılan araştırmaya göre, Türkiye`deki hanelerin yüzde 41.9`unun aylık geliri 0-150 milyon lira arasında bulunuyor. Üst gelir grubunu oluşturan ve aylık geliri 1 milar liranın üstünde olan hanelerin oranı ise yüzde 2.8`de kalıyor.

Gelir dağılımı dengesinin en önemli göstergesi olarak kabul edilen orta ve üst orta gelir grubunun toplamdaki oranlarıysa, zengin-faikir uçurumunun derinleştiğini tartışmasız biçimde sergiledi. Araştırmaya göre, alt orta gelir grubunu temsil eden ve aylık geliri 150-300 milyon lira olan hanelerin toplamdaki payı yüzde 33.1, orta gelir grubunu temsil eden ve aylık geliri 300-500 milyon lira olan henelerin payı yüzde 14.4, üst orta geliri grubunu temsil eden ve aylık geliri 500 milyon-1 milyar lira olan henelerin payı ise yüzde 7.9`da kaldı.

Aylık gelirle teknolojinin sunduğu olanaklara erişim arasında da sıkı bir paralellik saptandı. Alt gelir grubunda bulunan hanelerin yalnızca yüzde 27.4`ünde cep telefonu sahibi birey bulunurken, bu oran üst gelir grubunda yüzde 98.1`e kadar ulaşıyor. Cep telefonu sayısı gelire göre incelendiğinde, cep telefonu hizmetine erişebilen alt gelir grubundaki henelerin yüzde 85`inde bir, yüzde 107ununda iki ve yüzde 5`inde ikiden fazla cep telefonu bulunurken, üst gelir grubunun yüzde 43`ünün ikiden fazla cep telefonu bulunuyor.

Cep telefonu sahipliğinin bölgelere göre dağılımında Güneydoğu Anadolu Bölgesi`nin yüzde 29 ile en düşük, Marmara bölgesi`nin ise yüzde 61 ile en yüksek yaygınlık düzeyinde olduğu ortaya çıktı.

Araştırma sonuçlarına göre, Türkiye`deki hanelerin yüzde 12.3`ünde bilgisayar bulunuyor. Hanelerdeki bilgisayar sahiplik oranının 1997 yılında yapılan araştırmada yüzde 6.5 olduğu göz önüne alındığında, 3 yıl içinde bilgisayar sahiplik oranının yaklaşık 2 kat arttığı saptandı.

Gelir gruplarına göre bilgisayar sahiplik oranları ise şöyle oluştu:

Üst gelir grubu içerisinde sahiplik oranı yüzde 64.7`ye ulaşırken, bu oranın üst orta gelir grubunda yüzde 43.7, orta gelir grubunda yüzde 24.1, alt orta gelir grubunda yüzde 8.2`ye, alt gelir grubunda ise yüzde 2`ye kadar düşüyor.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.