Dikkat, ticari defterler için son üç gün!

29.01.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

Ticari defterlerin kapanış tasdikinin 31 Ocak Çarşamba gününe kadar yaptırılması gerekiyor. Aksi halde çeşitli müeyyidelerle karşılaşılması söz konusu. En önemlisi de, kapanış tasdiki yaptırılmayan defterin, sahibi lehine delil olarak kullanılamaması.


Ülkemizin sorunlarından en önemlisi olmakla birlikte, gündemin en arkasında kalanlarından biri de hiç şüphesiz kayıt dışı istihdam, yani kaçak işçilik sorunudur. Eldeki verilere göre; Türkiye`de 4,5 milyon kayıt dışı çalışan sözkonusudur. Bunun devlet bütçesine olan yükü ise tam 3,5 katrilyon liradır. Evet, sigorta primi ve vergi kaybı işte bu kadar büyük boyutlara ulaşmıştır. Bu konu son günlerde sigorta müfettişlerinin yetkilerinin kaldırılması bağlamında tekrar gündeme gelmiştir. Konu basında ve televizyonda tartışılmaktadır. Doç. Dr. Şükrü KIZILOT ve Dr. Veysi SEVİĞ konu hakkında ayrıntılı bilgi vermişlerdir. Her iki müellif, Sigorta müfettişlerinin yetkilerinden olan, `asgari işçilik miktarını tespit etme yetkisi`nin 616 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile kaldırıldığını yazdılar.


Kayıt dışı istihdamla mücadelenin önemine inanan ve bunda da etkin bir denetim sisteminin olması gerektiğini bilen biri olarak, ben konunun gündeme getirilmeyen başka bir yönüne değinmek istiyorum. Kaçak işçilikle mücadele öncelikle Sosyal Sigortalar Kurumu`nun görevidir. Kurum ise bu görevini sigorta müfettişleri aracılığıyla yapmaktadır. Bu mücadelede müfettişlerin yetkilerinin artırılması gerekirken, aksine son zamanlarda dikkatlerden kaçan olumsuz gelişmeler yaşanmıştır. Bunları kısaca özetleyelim.


SSK müfettişlerinin denetim yetkisi zayıflatıldı:

İlk önce, 4447 Sayılı Kanun ile `Sigorta müfettişleri tarafından tutulan tutanaklar aksi sabit oluncaya kadar muteberdir` hükmü kaldırılmıştır. Bu şekilde, müfettişlerin denetim yetkisi zayıflatılmıştır. Bu durum milyonlarca kayıt dışı çalışan işçinin aleyhine işlemektedir. Eski hükme göre, bir sigorta müfettişinin tutanağına yazılan işçi, artık SSK kayıtlarına girmiş oluyordu. Bu hükmün kaldırılmasından sonra ise, sigorta müfettişleri tarafından düzenlenen tutanaklar tartışmalı hale gelmiştir.

Bir diğer husus, daha önce `Sigorta müfettişleri görevlerini yaparken; mülkiye amirleri, emniyet amir ve memurları, belediye başkanları, köy muhtarları ve kamu müesseseleri kendilerine kolaylık göstermeye mecburdurlar.` şeklindeki hükmün de yukarıda belirttiğimiz Kararname ile kaldırılmış olmasıdır. Denetimin etkinliği, bilhassa görev yapan müfettişlerin can güvenliği açısından son derece gerekli ve yerinde olan bu hükmün kaldırılmış olmasının kayıt dışı istihdamla mücadeleyi zayıflatacağı açıktır. Bu durum, denetim elemanında gönülsüzlüğe ve çekingenliğe yol açabilir. Kayıt dışı istihdam bu noktaya varmışken, bu konuda mücadele veren sigorta müfettişlerinin yetkilerinin azaltılması ya da kaldırılması yerine daha da artırılması gerekmektedir. Hal böyleyken, tam tersine gelişmelerin yaşanmasını anlamak mümkün değildir. Doğru olan, yukarıda anlattığımız sigorta müfettişlerinin kaldırılan yetkilerinin şu anda Mecliste görüşülmekte olan SSK Kanun Tasarısı`na tekrar yasa hükmü olarak konulmasıdır.


SSK`da iki ayrı teftiş kurulu var:

Denetim açısından olumsuz bir başka husus da SSK bünyesinde iki Teftiş Kurulu Başkanlığı`nın mevcut olmasıdır. Bunlardan biri, dış denetim yapan ve son günlerde tartışma konusu olan Sigorta Teftiş Kurulu Başkanlığı, diğeri de iç denetim yapan Teftiş Kurulu Başkanlığı`dır. Bu kurullar, SSK Genel Müdürü`ne bağlı denetim birimleri olarak görev yapmaktadırlar. 616 Sayılı KHK ile Kurum içi denetim yapan Teftiş Kurulu`na dış denetim yapma, yani işyerlerini denetleme yetkisi getirilmiştir. Kanımca bu değişiklik kayıt dışı istihdamla mücadeleye canlılık ve etkinlik kazandıracaktır. Bu düzenleme Sayın Bakan Yaşar Okuyan`ın kayıt dışı istihdamla mücadelede gösterdiği kararlı tutumu göstermektedir. Bu şekilde, kurum içinden dışa doğru denetime derinlik kazandırılmıştır. Bu yerinde mantığın tersinden de işletilerek dış denetim yapan sigorta müfettişlerine gerektiğinde kurum içi denetim yapma yetkisi tanınarak, dıştan içe doğru da denetimin derinleştirilmesi ve etkin kılınması yerinde olacaktır.


İşte bu noktada farklı görüşler öne sürülmektedir. Bu görüşlerden ilki, aynı yetkileri kullanan aynı makama bağlı, her yönüyle eşit, iki ayrı Teftiş Kurulu örgütlenmesidir. Bu görüşü savunanlar, iç ve dış denetim konularının ayrı uzmanlık alanları bulunduğunu ve yapılan işlerin birbirinden farklı olduğunu belirtmektedirler. Bu konudaki ikinci görüş ise, iki ayrı Teftiş Kurulu olarak örgütlenmenin çağdaş idari yapılanmaya uymadığı, denetimde etkinliği ve verimliliği azaltıp maliyetleri artırdığı, böylece kamu kaynaklarının israf edildiği, ayrıca kısır bürokratik çekişmelere yol açtığı şeklindedir.


Kanaatime göre, aynı okullardan mezun, mesleğe giriş ve yetiştirilme şartları ile özlük hakları ve bağlı oldukları makam aynı olan her iki teftiş kurulu müfettişlerinin tek çatı altında örgütlenmesi, isabetli bir uygulama olacaktır. Bu uygulama, denetimin daha da yaygınlaşarak kayıt dışı istihdamın azalmasına yol açacak, bu da işletmeler arasındaki haksız rekabetin bir anlamda önlenmesine ve bu sayede Kurum hizmetlerinin kalitesinin yükselmesine katkıda bulunacaktır. Esasen, Sosyal Güvenlik Kuruluşlarını, Avrupa Birliği normları çerçevesinde tek çatı altında toplamaya çalışan Sayın Bakan Yaşar Okuyan`ın, bu çalışmalara SSK`daki mevcut yapıları yeni bir bakış açısı ile düzenleyerek başlayacağına inanıyorum.



Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.