Çip krizi durulmuyor!

21.06.2021 - 09:07 | Son Güncelleme :
Çip krizi durulmuyor! | Ekonomi Haberleri

Otomotiv sektörü, dünya genelinde aşılamanın artışı ile birlikte koronavirüs etkilerinden sıyrılırken, çip krizi büyümeye devam ediyor. Özellikle Alman üreticiler Daimler ve VW geçtiğimiz hafta üretimde ciddi yavaşlatma ve durdurma yapmak zorunda kaldı. Çip üretimini arttırmak için harekete geçen Intel’in Almanya CEO’su Christin Eisenschmid’e göre, Avrupa’nın, sübvansiyonlar olmadan yarı iletken üretiminde Asya ile ciddi şekilde rekabet etmesi mümkün değil. Kriz ise sürecek gibi görünüyor.

Hürriyet gazetesinden Cem Özenen'in haberine göre; Türkiye’nin de içerisinde bulunduğu Avrupa otomotiv pazarı, geçtiğimiz seneye göre toparlanma sinyalleri veriyor. Çok zorlu geçen 2020’nin ardından, AB (26), UK ve EFTA ülkeleri toplamında 2021 Nisan’ında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 226, mayıs ayında ise yüzde 73.7’lik bir büyüme yakalayan Avrupa otomotiv pazarında çip krizinin etkisi sürüyor. Aşılamanın da ciddi ölçüde yaygınlaşması ile birlikte hem sosyal hayatta hem de iş hayatında normale dönülürken, üretimde normalleşme başlamışken yarı iletken çip krizi otomotivin yakasını bırakmadı. Geçtiğimiz haftalarda bazı fabrikalarda belirli modellerin üretimi durduruldu. Avrupalı çip üreticileri tedarike yetişemiyor.

Haberin Devamı

ÜRETİME ARA VERİLDİ

Geçtiğimiz hafta içerisinde önce Daimler, Mercedes C Serisi ve GLC gibi modellerin üretildiği Bremen’in yanı sıra Rastatt ve Kecskemet’teki fabrikalarında üretimi kısmi olarak durdururken Volkswagen de Wolfsburg’ta Tiguan, Touran ve Seat Tarraco’nun üretimini gerçekleştirdiği fabrikasında 21-25 Haziran tarihleri ​​arasında beş gün süreyle üretimi durduracağını açıkladı.

TEDARİK SIKINTISI

Bu gelişmelerin ışığında otomotiv sektöründe ortaya çıkan talebin karşılıksız kalması da söz konusu oluyor. Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği’nin kötü geçen 2020’nin ardından bu sene için tahmini yüzde 10’luk bir global pazar büyümesi olarak belirtiliyordu. Beklendiği şekilde sene başından bu yana Avrupa pazarı toparlanmaya sahne olsa da çip krizi ile yaşanan üretim duruşları talebin yüzde yüzünün karşılanmasının önündeki en büyük engel olarak göze çarpıyor.

Haberin Devamı

2025’E KADAR 94 MİLYON HAYAL

YÖNETİM danışmanlığı şirketi AlixPartners tarafından yapılan bir araştırmaya göre, hammadde maliyetlerinin iki katına çıkması ve elektronik çiplerin eksikliği, önümüzdeki yıllarda otomobil endüstrisinin toparlanmasını yavaşlatacak. Bu yıl dünya çapında yaklaşık 83 milyon otomobilin satılması bekleniyor. 2018 yılında ulaşılan 94 milyon otomobil rekoru seviyesine muhtemelen 2025 yılına kadar bir daha ulaşılamayacak. Endüstri uzmanı Jens Haas yaptığı açıklamada, kar marjlarının bu yıl yeniden kriz öncesi seviyeye ulaşması gerektiğini belirtirken, buna karşın araç başına hammadde maliyeti yıllık yüzde 92 artarak 3 bin 600 dolar gibi rekor bir seviyeye ualştığını vurguladı. Önümüzdeki yıl için sadece hafif bir gevşeme beklendiği vurgulanırken, neredeyse tüm önemli hammaddelerin eksikliği nedeniyle “Kriz öncesi seviyeye dönüş henüz görünmüyor” diye konuştu.

‘ÇİP ÜRETİCİLERİ ÜRETİMİ ARTTIRMAYA ÇABALIYOR’

UZAK Doğu’lu üreticilerin yanı sıra Avrupa’da da çip üretimini artırmak için üreticiler büyük çaba sarf ediyor. Yeni üretim tesisleri kurularak bu krizin çözümü bulunmaya çalışılıyor. Haziran ayının ikinci haftasında önde gelen teknoloji ve otomotiv üreticilerinden Bosch, Dresden’de yeni yarı iletken fabrikasını açtığını açıklamıştı. Bu gelişme ile her ne kadar otomotiv sektörüne umut veren bir gelişme olsa da Intel’den gelen açıklama kafaları karıştırdı. Intel Almanya patronu Christin Eisenschmid’e göre, Avrupa sübvansiyonlar olmadan yarı iletken üretiminde Asya ile ciddi şekilde rekabet edemeyeceğini vurguladı. Eisenschmid, “Asya’da üretim, Avrupa’dan yüzde 40 daha ucuz. Bunun çoğu, uzun yıllardır hükümetlerin endüstriyel stratejisinin bir parçası olan sübvansiyonlardan geliyor. Avrupa’da daha fazla yarı iletken üretmek için benzer bir finansman politikası da şart” dedi. 

‘PAZAR TAHMİNİ 780 BİNE GERİLEDİ’

Opel’in yenilenen modeli Mokka’nın lansman toplantısında çip krizinin etkilerine değinen Opel Türkiye Genel Müdürü Alpagut Girgin, “Çip krizi nedeniyle belli lojistik alanlarında tüm otomotiv endüstrisini etkileyen sıkıntılar mevcut. Şu an mayıs ayı sonu itibarıyla 315 bin adetlik bir pazara ulaştık. Esasında normal şartlarda, normal bir pazara baktığımızda yılın ikinci yarsı için şu an öngördüğümüz 450-475 bin bandı. Toplam 780’e gitmek için son derece kabul edilebilir bir bant. Biz burada 850 binlik öngörümüzü 780 bine revize ederken tamamen tedarik ve lojistik dengelerin, Opel için değil tüm sektör özelinde bu dengelerin oturması için sektöre bir zaman tandık. Dördüncü çeyrek itibarıyla şu an öngörememekle birlikte nispeten daha pozitif bir resim ile karşı karşıya olacağımız ümit ediyoruz” şeklinde konuştu.

Haberin Devamı

TESLA AUTOPİLOT’A 30 SORUŞTURMA

ABD oto güvenliği düzenleyicileri yaptıkları açıklamada, 2016’dan bu yana 10 ölümün yer aldığı Tesla kazaları hakkında 30 soruşturma açtıklarını belirtti. Bu soruşturmaların merkezinde ise kazalardan sorumlu olarak Tesla’nın gelişmiş sürücü yardım sistemleri var. Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi (NHTSA), Özel Çarpışma Soruşturmaları programları tarafından incelenen kazalarla ilgili liste yayınladı. Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu’nun açıklamasında, bazı sürüş görevlerini yapan Autopilot’un 2016’dan beri ABD’deki ölümcül kazalara karışan en az üç Tesla aracıyla çalıştığı belirtildi.

BAMBAŞKA BİR MODEL OLDU

ALMAN üretici Opel, yeni Mokka’yı benzinli motoruyla satışa sundu. Yeni tasarımı, sahip olduğu standart teknolojileriyle öne çıkan yeni Mokka, marka için için birçok ilki temsil ediyor. 130 beygir gücündeki 1.2 litrelik turbo beslemeli benzinli motor ve AT8 otomatik şanzıman kombinasyonuyla tercih edilebilen yeni Mokka, 365 bin 900 TL’den başlayan fiyatlarla satışta. Mokka’nın elektrikli versiyonu 2022’de Türkiye yollarına çıkacak.

KİŞİYE ÖZEL DEFENDER

KİŞİYE özgü tasarım, donanım ve aksesuarla sıfırdan ve şaseden itibaren Defender üreten VLC Atelier, alışıla gelmiş bir otomobil üreticisi değil; özel tasarıma sahip bir otomobil ve yaşam tarzı olarak sektöre yeni vizyonla giriş yaptı. Land Rover Defender’ı, kişiye özel tasarımlarla sundu.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4359 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,3722 Değişim: 0,38%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,02 Değişim: 0,09%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.