‘Bu alışveriş rekor getirir’

29.11.2022 - 08:32 | Son Güncelleme :
‘Bu alışveriş rekor getirir’ | Ekonomi Haberleri

Black Friday’de (Muhteşem Cuma) online işlem hacminde yüzde 145.7, işlem adedinde ise yüzde 27.1 oranında artış yaşandığı belirtildi. BMD Başkanı Sinan Öncel, “ABD’de olduğu gibi bizde de rekora imza atılacak gibi görünüyor. Cirosal anlamda resmi enflasyonun çok üzerinde artış var ancak adetsel anlamda pozitif bir tablo çizebilir miyiz, emin değilim” dedi.

Hürriyet gazetesinden Gamze Şener'in haberine göre; her yıl olduğu gibi bu yıl da AVM’lerde izdihama neden olan ve e-ticarette talebin arttığı Black Friday (Muhteşem Cuma) döneminde online satışlarda rekora imza atıldı. Iyzico verilerine göre, 2021’e oranla işlem hacminde yüzde 145.7, işlem adedinde yüzde 27.1 oranında artış yaşandığı belirtildi. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel ise bu yılki Black Friday döneminde rekor satışlar beklediklerini söyledi ama adetsel anlamda beklentilerin tam anlamıyla karşılanmayabileceğini kaydetti.

Haberin Devamı

İHTİYAÇTAN FAZLASI OLDU

ABD’de olduğu gibi bu dönemde Türkiye’de de benzer bir durum söz konusu olduğunu ifade eden Öncel, “Başta marketler olmak üzere perakende firmalarının hemen hemen tamamı indirim yaptı. Hatta zincir marketlerde bir alana bir bedava verildi. Hızlı tüketim ürünlerinde yüzde 50 indirim yapılması insanları ihtiyacın üzerinde alışverişe yönlendirdi. Marketlerde inanılmaz indirimler vardı. Kasım başından bu yana tüketiciler özellikle kışlık ürünlerde indirim bekliyordu, ciddi bir fiyat artışı vardı. Bu beklenti de bu dönemde karşılandı. Fiyat artışları çok yüksek, indirime rağmen sorun yaşayan tüketiciler de az değil, bunu da söylememiz gerek. Cirosal anlamda resmi enflasyonun çok üzerinde artış var. Adetsel anlamda pozitif bir tablo çizebilir miyiz, emin değilim” dedi.

Tüm dünyada hem satıcıların hem de tüketicilerin merakla beklediği bu dönemde, ortalama sepet tutarı 337.5 TL’den 652 TL’ye ulaşarak yüzde 93’lük artış gösterdi. Kredi kartı kullanım hacmindeyse yüzde 7.5’lik artış gözlenirken, tüketicilerin yüzde 72.89’u tek çekim, yüzde 27.11’i taksitli alışverişi tercih etti. İşlem penetrasyonundaysa geçtiğimiz yıla göre yüzde 2.4’lük artış gözlendi. 2022 Black Friday döneminde kadınlar erkeklere oranla daha fazla alışveriş yaparken, geçtiğimiz yıl olduğu gibi bu yıl da tek çekim işlemler tercih edildi. Bu yıl alışverişlerin yüzde 60’ı kredi kartıyla gerçekleşirken, geçen yılın kredi kartı kullanım hacmine göre yüzde 7.5’lik artış yaşandı. Tüketicilerin yüzde 72.89’u tek çekim işlem yaparken, yüzde 27.11’i taksitli alışverişi tercih etti. Taksitli işlem penetrasyonu da geçtiğimiz yıla göre yüzde 2.4 puan artış gösterdi. En çok harcama yapan il İstanbul olurken, geçen seneye oranla yüzde 77.9’luk bir artış ile işlem sayısını en çok artıran il İzmir oldu. Geçen yılın şehir bazlı harcamaları düşünüldüğünde bu sene işlem hacminde atak yapan iller yüzde 497.8 ile Bayburt, yüzde 353.7 ile Erzincan ve yüzde 330.9 ile Artvin oldu. İstanbul dışında en çok alışveriş yapan illerse, yüzde 12.7 ile Ankara, yüzde 7.9 ile İzmir, yüzde 3.7 ile Bursa oldu. Bu illeri Antalya ve Kocaeli takip etti.

Haberin Devamı

ABD’DE ONLINE SATIŞLARDA REKOR

ABD’de Adobe Analytics’in paylaştığı verilere göre, geçtiğimiz cuma günü yapılan online alışverişlerin toplamı 9.12 milyar dolara ulaşarak rekor kırdı. Geçtiğimiz yıla göre yüzde 2.3’lük bir artış yaşanırken; 2020’deki Black Friday’de ise satışların 9.03 milyar doları aştığı kaydedildi. Rapora göre, geçen yıl yüzde 44 olan online satışların yaklaşık yarısı cep telefonları üzerinden yapıldı. USA Today’e göre, Adobe Digital Insights Baş Analisti Vivek Pandya, “Black Friday’de online harcama rekoru kırırlırken; bütçe bilincinin ön planda olduğunu görüyoruz. Alışveriş yapanlar ‘şimdi al, sonra öde’ yönteminden de bu yıl daha fazla yararlandı” diye konuştu.

TESİSAT TALEBİ PATLADI

ABD’de Shopify da yüzde 17’lik artışla 3.3 milyar doları aşan küresel satış açıkladı ve bugüne kadarki en iyi Black Friday’i geçirdiğini kaydetti. ABD’de Black Friday’de kırılan rekorların en büyük nedeni olarak enflasyon gösteriliyor ve online satışlara olan ilginin de yeni rekorları etkilediği kaydediliyor. ABD’de yoğunluk sadece online satışlarda değil; tesisatçılar için de geçerli. Business Insider’ın haberine göre, Şükran Günü’nün ardından tesisat sisteminde yaşanan sorunların arttığı ve tesisat hizmetinin herhangi bir cuma gününe göre yüzde 50 ve sıradan bir cuma-pazar dönemine göre ise yüzde 27 arttığı kaydedildi.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.