Bizde şişmedi ki sönsün!

15.01.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

İnternet şirketleri deyim yerindeyse kara bir yılı geride bıraktı. Teknolojinin kalbi Nasdaq inanılmaz bir seyir izleyerek 5 binlerden 2 binli seviyelere kadar geriledi. Son üç yıl içinde eski ekonominin kalbi NYSE (New York Stock Exchange) ile aralarındaki yüzdesel karşılaştırmaya bakıldığında, durumun vehameti daha iyi ortaya çıkıyor. Nasdaq endeksi, 1997 başında başlattığı çıkışla NYSE ile aralarındaki farkı oldukça artırmıştı. Ancak son bir yıldır Nasdaq ve özellikle çıkışta önemli etkileri olan “.com” şirketleri hakkında “balon” iddialarında bulunuluyordu. Beklenen oldu ve 2000 “.com”lar için yıkım yılı oldu. Birçoğu halka arz fiyatının altına indi veya büyük oranda değer kaybetti. Peki bu gelişmelerin nedeni neydi? Türkiye’ye etkileri ne olacak? Yeni yeni palazlanan internet şirketlerimizi neler bekliyor? Yapılan değerlendirmelere göre, internet şirketlerinde yaşanan büyük düşüşün temel nedeni, bunların değerlendirmesi yapılırken izlenen kıstasların değişmesi. Porttakal.com. portalı altında onlarca ‘.com’a sahip olan TEB İletişim’in Genel Müdürü Can Hasan Çolakoğlu, bu durumu şöyle açıklıyor: “Geçen yıl başında halka açılan ‘.com’ şirketleri ziyaretçi sayılarına veya kullanıcı sayılarına göre değerlendiriliyordu. Aynı telekom operatörlerinin abone sayılarına göre değerlendirilmesi gibi. Ancak bunun gerçekçi bir değerlendirme olmadığı anlaşıldı. Gerçeğe dönüş oldu. Artık eski ekonominin değerlendirme kıstaslarına dönüldü. Yani artık sitelerin değeri, gelir ve kar gibi beklenti ve durumlarına gire değerlendiriliyor. Yani kar eden bir işletme olabildiğiniz sürece var olabileceksiniz.”

Merkezi ABD’de olan mezun.com’un ortaklarından Aktuğ Birinci, ABD’de internet konusunda bir Hollywood senaryosuna benzer gelişmelerin yaşandığını belirtiyor. “Artık pembe senaryoların dünyasından gerçeklere dönüldü” diyor. Birinci ve ekliyor: “Bu girişimlerden birçoğu, ileride çok para kazanma hedefiyle, şimdiden kullanıcıları kendisine bağlamayı hedefliyordu. İyi bir fikri bağlamayı hedefliyordu. İyi bir fikri olan, piyasada belli bir değere erişebiliyordu. Hatta ABD’de bizim bulunduğumuz bölgede, sitenin iki sayfalık çıkışıyla 2 milyon dolar risk sermayesi alanlar bile oldu. Piyasa değerlerindeki aşırı yükselişlerin temelinde de bu gibi nedenler vardı.”

Turkticaret.net Genel Müdürü Murat Yanıklar ise birkaç yıldır yaşanılan gelişmelerin ekonominin temel kuralları açısından mantık dışı olduğunu belirtiyor. Piyasaya her giren “.com” şirketinin aşırı değer kazandığını belirten Yanıklar, “Ancak son bir yıl içinde yaşanılan gelişmelerden bütün ‘.com’ şirketleri etkilendi. Örneğin AOL’un, Amazon’un satışları artmasına rağmen piyasa değerleri düşmeye devam ediyor” diyor.

“Bizde daha şişmedi”

Peki ABD’Deki bu gelişmeler Türkiye’deki internet şirketlerini nasıl etkileyecek? Bu gelişmelerin Türkiye’deki süreci de etkileyeceğini belirten Can Hasan Çolakoğlu, “Şirketler internet servis sağlayıcılığı işinden kar edilemeyeceğini fark ettiler. Bu durum Türkiye’deki büyük oyuncuları biraz hayal kırıklığını uğrattı” diyor. Çolakoğlu’na göre yabancı yatırımcılar da artık kar edebileceğinizi kanıtlamazsanız para vermiyorlar. Bu yıl Türkiye pazarına girmesi beklenen yabancı internet şirketleri, artık karlılık kıstasına önem verecekler. Türkiye’de küçük girişimler ise uzun vadede ayaklarını yorganlarına göre uzatarak başarılı olabilecekler. Ayrıca Türkiye’de internet girişimlerini finanse edebilecek risk sermayesi gibi finansal kaynaklar yeterince yok. Bu nedenle Çolakoğlu, Türkiye’deki internet girişimlerinin, büyük grupların desteğinde ve ayrı bir operasyon olarak başarılı olabileceklerini düşünüyor.

Aktuğ Birinci ise Türkiye’nin bu genel dalgadan çok etkilenmediğini belirterek, şu yorumu yapıyor: “Zaten Türkiye’de ABD’deki gibi bir patlama yaşanmadı. Girişimlerin sayıları çok fazla değil. Piyasada ağırlıklı olarak internet servis sağlaycılar bulunuyor. Onların da birçoğu büyük grupların girişimleri. Bu nedenle belli bir dereceye kadar finanse edilebiliyorlar.”

En olumsuz sonuç ise artık eskisine göre daha zor risk sermayedarı veya yatırımcı bulunacak olması. “Ciddi iş planları olmayanların işi oldukça zor olacak” diyor Birinci, “Eski ekonominin şirket kuralları yeni ekonomi için de geçerli olmaya başladı. İnternet girişimlerini artık daha ciddi iş planlarıyla hayata geçirmek gerekiyor.”

Yani internet girişimcileri artık özellikle iş planları konusunda çok daa ciddi hareket etmek zorundalar. Ancak Murat Yanıklar’ın da belirttiği gibi, “Değerleme kıstasları değişmiş olabilir. Ama internette yine en büyük değer iyi bir fikir.”
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4347 Değişim: 0,30%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,2908 Değişim: 0,16%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,26 Değişim: 0,10%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.