Ben İnternet Siteniz. Sizi Tanıyorum.
Göz atmak için bir siteye girdiniz. “Bu site tam bana göre” derken site de siz anlamaya tanımaya başlıyor.
İşte akıllı siteler. Doksanlı yılların başından beri hızla hayatımızın bir parçası olan internet , yepyeni bir kavramla hayatımızdaki yerini arttırmaya devam ediyor. Birkaç yıl önde internetin en büyük şirketleriarama motorları ve portal adı verilen sitelerdi. Bunların en iyi örneği kuşkusuz Yahoo’ gibi siteler. Ancak internet deki bilgi arttıkça arama motorları öne çıktı. Bilgi otobanı olarak görülen intertte artık bilgiyi bulmak samanlıkta iğne aramaya benzdedi. Böyleceportallerinardından “vertal”ler yani belirli bir topluluğa ve ilgi grubuna yönelik siteler ortaya çıkmaya başladı.Onlarla bir ürünü ve hizmeti pazarlama kolaylaşıyordu. Dikey portellerin arkasından şimdi siteler kanallar halinde yapılanıyor. Ancak yeni bir trend tüm bunların üzerine çıkacak gibi. Kişiselleştirme. Bir siteye şöyle bir göz atıp geçeceğim dediğinizde bile sizin hakkınızdaki bilgiler artık toparlanabiliyor. Toparlanmakla da kalmayıp sitenin altyapısındaki sistembunları analiz ederek içeriği sizin davranışlarınıza göre toparlayıp sunuyor. Yani siz “bu site tam bana göre” dediğinizde aslında site kendini size göre yapılandırıyor. Şu anda Türkiye’de bu kapsamda bir alt site yok. Ama kısa süre içinde bu tür sitelerigörebileceğiz. Çünkü dünya bu teknolojileri sunan Vignette ve Pivotal gibi şirketlerin ürünlerinin Türkiye’de pazarlayan ve kuran Arges Danışmanlık Genel Müdürü Murat Keleştimur, “İçerik arık her şey haline geliyor. Ticaret yaparken bile artık ürünlerden oluşan içeriği akıllı bir şekilde kullanıcıya göre sunmak gerekiyor” diyor.
ÜÇ ALANDA HİZMET;
Arges şirketlere e-iş konusunda danışmanlık ve uygulama sunuyor. Bugünlerde yoğun olarak içerik yönetimi sistemlerine ilgi olduğunu belirten Keleştimur, “Bu sistemler gelen kullanıcıları sitede tutacak, anlara göre kendisini adapte edecek, hareketlerini takip edip onların eğilimlerine göre kendini yenileyecek siteler kuruyoruz”diyor.Şirket bu alanda dünyanın en bilinen şirketlerinden Vignette’yi kullanıyor. Bu bilginin nedeni olarak ise internet üzerinde en önemli kavramının içerik ve onun yönetilmesihaline gelmesini gösteriyor. Şirket önümüzdeki yıl üçüncü alan olarak “e-öğrenme” ile alana girecek. Yani internet üzerindeneğitim sistemlerine girecek. Sanal sınıflarda isterseniz satıcılarınızı, isterseniz öğrencilerinizi eğitebileceksiniz. Bunlarında dışında çok daha sofistike olarak, bir şirketin kendi intranetin de çalışanlarının eğitimini takip edeebileceği ve eğitim verebileceği uygulamalar sunacak.
E-KOLAY VE NETBUL;
Kişiselleştirme ve eCRM konusunda ilk sistemin e-kolay.com’a kurularak devreye alındığını belirten Keleştimur, “Burada Call Center’dan müşteri yönetimine , faturalandırmadan kontör takibine kadar Pivotal’in üzerinde sofistikebir uygulama kurduk” diyor. Kullanıcı internet üzerinden abonelik kaydını yaptığı anda sistem içinde takip ediliyor. Agres’in yaptığı önemli işlerden biri de Turkcell’in intranetinin oluşturulması. Şirket kurulan yapıyla her departmanın kendine göre alanlar ve proje grupları oluşturma gibi kişiselleştirme uygulamaları yapılabiliyor. Üzerinde çalışılan son projelerden biri ise Netbul.com ile gerçekleştiriliyor. Arges, Netbul.com’un yakında tanıtılacak elektronik ticaret sitesini kuracak. Burada kişiselleştirilmiş tavsiye sistemine kadar geniş bir alt yapı kuruluyor.Bu yapı Türkiye’nin ilk kişiselleştirilebilen elektronik ticaret sitesi olacak. Aynı içerik yönetimi Netbul.com’un portal kısmında da uygulanacak.
HEDEFTEKİ YÜZDE 70;
Kişiselleştirilmeden herkesin farklı bir şey anladığını belirte Keleştimur,bu konuyu şöyle aydınlatıyor. “Çoğu insan kendi sayfamı yapayım hava durumunu ben göreyim istiyor. Bunlar tabii kişiselleştirmenin bir parçası ama asıl önemli olan başka bir nokta var. Sitelere gelen insanları yüzde 70 şöyle bir uğrayıp gidiyor. Burada iki konu öne çıkıyor.Birincisi gelip beş altı klikten sonra sıkılıp giden adamı yakalamak. İkincisi ise yakaladıktan sonra başka bir yere gitmeyecek şekilde kişiselleştirme sunmak.” İnsanların eğilimlerinin zamanla değiştiği düşünüldüğünde , site zaman içinde kullanıcının davranışlarını da izlemeye devam ediyor.Farklılık gösterdiğindeyeniden devreye girecek yeni örnekler yeni öneriler ve yeni içerikler sunuyor. Bu sistemin elektronik ticaret siteleriiçin de oldukça stratejik önem taşıdığını belirten Keleştimur, “Bir elektronik ticaret sitesi içinde 10-15 bin kalem mal var. İnsanlar bunların içinde kayboluyorlar. Eğer içerik içindeki davranışlarımızı bilebilirsem , size o 10-15 bin kalem içinden ilginizi çekecek ürünleri önerebilirim” diyor. (PARA)
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN