Yunanistan referandumunda neden hayır oyu çıkmalı?

02.07.2015
Şevin EKİNCİ
Son bir haftadır Yunanistan konusu çok revaçta...

Yunanistan borçlarını ödeyemez duruma geldi, sadece borç ödememekte değil, bu borçları çevirmek için kreditörlerden mali yardımın devamına kavuşmak için gereken koşulları da yerine getirmemekte ısrarlı görünüyor. En azından bu koşulların birçoğunda revizyonlar istiyor. Kim bu kreditörler: IMF, Avrupa Merkez Bankası ve Avrupa Birliği. Yunanistan, kreditörler tarafından getirilen bu koşulların Yunan-spesifik tasarlanmasını istiyor.

Haberin Devamı
Haberin Devamı

Yerine getirilmesi istenen bazı şartlar gerçekten de çok ağır. Yunanistan’da emeklilik fonuna yapılan kamu harcamalarının gayri safi yurtiçi hasılaya oranı Avrupa Bölgesindeki ortalama orandan yüzde 1.5 daha yüksek ve vergi yükü yine diğer AB ülkelerine nazaran Yunanistan’da yüzde 5.5 daha düşük ama bir taraftan da aynı Yunanistan’ın çok yüksek bir savunma sanayi ödemesi var, Yunanistan’da militer harcamaların gayrisafi yurtiçi hasılaya oranı diğer AB ülkelerinde görülen oranın yüzde 1 üzerinde (grafik 1). Örneğin kreditörler açısından baktığımızda Yunanistan’a şartlar öne sürülürken bu alana daha fazla müdahale etmek gerekir.

Grafik 1:

Halbuki IMF, AMB gibi kurumlar hala daha belli çatılar, şablon olmuş belli kural ve şartlar üzerinden kredi vermeyi tercih ediyorlar. Hal böyle olunca Yunanistan, İkinci Dünya Savaşı’ndan beri IMF’e en yüksek borç ödemeyen ülke olarak tarihe geçti. Aynı zamanda, son 70 yılda IMF’e borcunu ödememiş tek gelişmiş ülke Yunanistan oldu ve borcunu ödemediği sürece Afganistan, Haiti ve Zimbabwe ekonomileri klasmanında kalacak. Borç ödemelerini yapmayan ülkeler, ödemelerini yapana kadar IMF’den anlaşma dahilindeki diğer yardımları almaktan men ediliyorlar.

Haberin Devamı
Haberin Devamı

Yunanistan neden kreditörlerin şartlarını kabul etmiyor?

Kreditörler tarafından getirilen şartların Yunanistan gibi bir ülke ekonomisini canlandırmak için efektif olmadıkları konusunda hemfikirim.

Dün Yunanistan’da yaşayan üniversite mezunu bir Yunanlı arkadaşımla konuştuğumda, kreditörlerin taleplerinin Yunanistan için efektif olmadığını, bunu hiç okumamış birinin bile anlayabilecek kapasitede olduğunu dile getirdi. Aslında demek istediği Yunanistan ülkesine spesifik (özgü) gerçeklerin, IMF gibi kreditörlerin “şablon” şartlarıyla uyuşmadığı idi.

Biliyorsunuz Türkiye’de IMF ile kredi anlaşması imzaladığında aynı şartlara razı kalmıştı ancak Yunan hükümeti defalarca bu şartların kendi ülkelerini uçuruma sürükleyeceği yönünde görüş bildirdi.

IMF, AMB ve Avrupa Birliği gibi Yunanistan kreditörlerinin tezi, kredi verdikleri ülkelerin vergi düzenlemeleri ve düşük maaş yoluyla maliyet avantajı yakalayarak ülke ekonomisini düzeltebilecekleri yönünde. Bu şartlar Portekiz ve İspanya’ya uygulandıktan sonra o ülkelerin ekonomik vaziyetleri gözle görülür bir şekilde iyileşti.

Gerçekten de rekabet avantajı ve işçi maliyeti Yunanistan, Portekiz, İspanya’da düştü. Ancak diğer AB ülkelerine göre düşük maliyet avantajına sahip olan bu üç ülkenin daha fazla yatırım çekmesi gerekirken bu durumu Yunanistan’da hala göremiyoruz. 2015 yılının başında Yunanistan’da hem kurumsal yatırımlarda, hem ihracatta, hem ev alımlarında ve hem de istihdamda ciddi düşüşler yaşandı.

Nedeni ise çok gizli değil, diğer ülkelerin aksine rekabet avantajı Yunanistan’ın ihracat performansına katkı sağlamadı çünkü endüstri o kadar zayıfladı ve ihracat pazarı o kadar küçük ki böyle bir rekabet avantajı ekonomisine hiçbir katma değer yaratamıyor.

Yunanistan’da birim başına düşen maliyetteki düşüş grafik 2’den görüldüğü gibi diğer ülkelerden daha fazla, yani normalde endüstrisinde bunun avantajını, rekabet avantajını yaşaması gerekir. Yunanistan’da maaşlar Portekiz’e göre daha yüksek ancak birim işçi başına maliyet tüm diğer AB ülkelerine göre en düşük seviyede. Ama bu kadar düşük işçi maliyetine rağmen bile işletmelerin karlılıkları İspanya ve Portekiz’in çok çok gerisinde (grafik 3).

Haberin Devamı
Haberin Devamı

Grafik 2:

Grafik 3:

Yunanistan’da maliyet avantajı ve düşük maliyetle işçi çalıştırılmasına rağmen hala ekonomisi İspanya ve Portekiz’deki gibi düzelmiyor, rekabet avantajı ihracat performansına yansımıyor, ne yatırımları ne de istihdam düzeyini artırmıyor ve hatta düşük petrol fiyatlarına rağmen tüketicilerin harcamaları da artmıyor. Bu maliyet avantajına rağmen ihracat performansının olumlu yönde etkilenmemesinin sebebi Yunanistan’da olmayan imalat sektöründe kapasite kullanım oranının düşüklüğü ve sanayi üretiminin ülke ekonomisindeki düşük payı. Sanayi sektörü Yunanistan’da hiçbir rekabet avantajına cevap veremeyecek küçüklükte. Ülkenin en büyük geliri turizm ve servis sektörü olarak kalmış (grafik 4).

Grafik 4:

Sonuçta kreditörler tarafından getirilen koşullar, İspanya ve Portekiz’de yarattığı etkiyi yaratmaz. IMF’in ve diğer kreditörlerin talepleri Yunanistan’a özgü tekrar şekillendirilmeli, ancak bunun için önce Pazar günü Yunanistan referandumundan “kreditörlerin şartlarına” hayır oyu çıkmalı ki Yunanistan Başbakanı Tsipras bu talebini istifa etmeden iletebilsin. Unutulmaması gereken Pazar günü referandumda Yunanistan’ın Avrupa Birliği üyeliği oylanmayacak, sadece kreditörlerin şartlarına cevap oylanacak. Ben ısrarla Yunanistan’ın Avrupa Birliği’nden asla çıkarılmayacağını ve çıkmayacağını savunan bir ekonomistim. Ha keza referandumdan evet oyu çıkarsa Tsipras kreditörlerin talep ettiği anlaşmayı imzalamasına rağmen istifa edecek. Bu da Yunanistan’da yeni seçimlerin yolunu açar. Ki bu da başka bir yazının konusu olur. Pazar referandum sonucunu bekleyelim.

  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4305 Değişim: 0,29%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,3184 Değişim: 0,24%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,54 Değişim: 0,11%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
  • PİYASALAR
  • ENDEKSLER
Sembol Son %
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.