Gündemde Tüketici Güveni Var

28.03.2022
Murat ÖZSOY
  • Murat ÖZSOY
  • Biz Finansal Danışmanlık Kurucusu
  • @murozs
2020 yılından bu yana Kovid-19 salgının hayatımıza girmesinin ardından tüm küresel ekonomilerde birçok sorunlar gündeme gelmeye başladı. Salgının etkisinin azalması, ardından yeni varyantların türemesi, tam piyasalar kendini bulmaya başlıyor derken de şimdi Rusya ve Ukrayna arasındaki savaş.

Tüm bu gelişmeler arz ve talep yönlü hızlı değişimlere yol açarken, beraberinde enerji ve gıda fiyatlarındaki artışlar, sonrasında da şu anda yükselen enflasyon risklerini getirdi. Duruma biraz geniş çerçeveden baktığımız zaman tüm bu negatif gelişmelerin kaynağında da öngörüde bulunmanın neredeyse imkansız hale gelmiş olması yatıyor. Öngörüde bulunmak zorlaştığı zaman ve beklenmedik gelişmelerin ortaya çıkması da hem şirketler tarafında hem de hanehalkları tarafında geleceğe dair endişe ve kaygılar yaratıyor. Sonuç olarak tek bir cümlede toparlayacak olursak, ortaya ciddi bir güven bunalımı çıkmış oluyor.

Haberin Devamı
Haberin Devamı

Ekonominin en temelinde, hatta hayatın da temelinde yatan en önemli unsurdur güven. Güven olmadan ne bir dostluk ilişkisi yürüyebilir ne de bir ticari birliktelik söz konusu olur. Bir ekonomide güven yoksa da o ekonominin sağlıklı sonuçlar üretmesi, büyümesi, yatırımlar için uygun zemin sunmasından söz edemeyiz.

Güven endeksleri işte bu açıdan oldukça önemlidir. Her ne kadar kısa vadede maliye ve para politikaları üzerinde hızlı bir etki yaratmıyor olsalar da belirli bir süre içerisinde sergiledikleri eğilim, kendisini uzun vadede piyasalarda belirgin şekilde hissettirmeye başlar. 

Özellikle içinde bulunduğumuz haftada ABD ve Euro Bölgesi ile diğer birkaç tane önde gelen ekonomilerde güven endeksleri açıklanacak. ABD Michigan Tüketici Hissiyatı verisi 2022 yılında öncü açıklamalar da dahil olmak üzere altı defa açıklandı ve bir tanesi haricinde hepsinde beklentilerin altında geldi. ABD ekonomisinde tüketicilerin güveni gerileyerek endeks 60 seviyesinin de altına geriledi. 2021 yılının ortalarında 86 seviyelerine kadar çıktığını not edersek durumu daha iyi perspektife koyabiliriz. Euro Bölgesinde ise 2022 yılı başlangıcında -8 seviyesine kadar gerileyen tüketici güveni Mart ayında -18.7 olarak açıklanmıştı. 2021 yılındaki duruma baktığımızda yine pek iç açıcı görülmese se yılın ortalarında 0 (sıfır) seviyesine yaklaşmaya başlamıştı. Bölgenin en güçlü ekonomisi olan Almanya’da GFK Tüketici Güveni 2021 yılı Ekim ayında pozitif sonuç vermiş olsa da şu andaki güncel durumda -12 seviyelerine kadar düşmesine dair beklentiler oldukça kuvvetli. Asya tarafında da durum pek farklı değil Japonya ve Avusturalya tarafında da hanehalkları ve tüketicilerin ekonomiye duydukları güven 2022 yılında 2021 yılına göre daha geride.  İçeriye döndüğümüz zaman ise Türkiye’de açıklanan tüketici güven endeksi ve ekonomik güven endeksi 2022 yılında 2021 yılına göre daha olumlu veriler içeriyor. Ancak bir bakıma benzerlik gösterdiği durum 2022 yılı başındaki güven seviyesi ilk üç aylık dönemin sonuna geldiğimiz süreçte yılın başına kıyasla gerilemiş durumda.

Haberin Devamı
Haberin Devamı

İş kesimi açısından durumu ele aldığımızda Almanya IFO İş İklimi verisi piyasalar tarafından oldukça önemsenir. Bu veriye baktığımızda 2022 yılının ilk iki aylık döneminin 2021 yılı sonlarına kıyasla daha olumlu olduğu görülüyor. IFO İş iklimi hem Almanya hem de Euro Bölgesi ekonomilerinin gelecekte nasıl gelişme göstereceğine dair beklentileri görmek açısından Euro Bölgesi’nin en önemli güven endeksi veridir diyebiliriz. Bu açıdan önemli.

Ekonominin en önemli unsuru tüketicidir. Tüketici, tüketmeye istekli ise üretim ve yatırım söz konusu olur. Tüketici eğer üretilenden fazlasını talep ederse fiyatlar genel seviyesinde artış olur. Üretim eğer tüketicinin talebine yetişemez ise tedarik sorunlarından bahsederiz. Tüketici üretilenden daha azını talep eder durumda olursa da o vakit yükselen stoklar gündeme gelmeye başlar. Tüketicinin talep etmeden önce gönderdiği en kuvvetli sinyal de ekonomiye duyduğu güvendir. Demek ki birşeylerin iyi ya da kötü gidip gitmeyeceğini öngörmek açısından en başta gelen veri güven endeksleri olarak ortaya çıkıyor. İçinde bulunduğumuz şu öngörülemezlik döneminde sanıyorum ki en kolay görülebilen durum güven endekslerinin bizlere ne ifade ettiği.

  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.390 Değişim: -0,33% Hacim : 85.450 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.376 15.11.2024 Yüksek 9.501
Açılış: 9.448
34,4373 Değişim: 0,31%
Düşük 34,2525 15.11.2024 Yüksek 34,8345
Açılış: 34,3323
36,3773 Değişim: 0,40%
Düşük 36,1489 15.11.2024 Yüksek 36,6047
Açılış: 36,2328
2.837,42 Değişim: 0,11%
Düşük 2.825,04 15.11.2024 Yüksek 2.873,03
Açılış: 2.834,38
  • PİYASALAR
  • ENDEKSLER
Sembol Son %
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.